There is no translation available, please select a different language.
Magistrát se začne zabývat zlepšením pěší dopravy, městský okruh ale chodcům uškodí
PRAHA Pohyb pro zdraví, rostoucí cena benzínu, přibývající senioři, kteří už nechtějí či nemohou za volant. To je část faktorů, které mluví pro zvýhodňování chodců před automobilovou dopravou. Shodli se na tom občanští aktivisté i dopravní experti na mezinárodní konferenci Město pro pěší, kterou uspořádalo občanské sdružení Oživení. Praha je ve zvýhodňování zatím na začátku. Chodce především v centru města dusí záplavy aut a na mnohých místech bude kvůli městskému okruhu spíše ještě hůř.
„Města jsou pro lidi, nikoliv pro auta. Praha je nádherné město, ale lidé jsou tu utlačováni auty, je třeba vzít autům prostor a dát ho zpět lidem. Chůze je základní lidské právo,“ uvedl Brit Rodney Tolley z organizace Walk21, která se snaží o celosvětovou rehabilitaci chůze jako dopravního prostředku.
O tom, jak auta z města vystrnadit, má na magistrátu jednat nová pracovní skupina pro pěší dopravu. Ta by měla, podobně jako se stalo už Plzni, vypracovat územní studii rozvoje pěší dopravy a tu zapracovat do územního plánu. Nejde přitom jen o zřízení nových pěších zón, ale celkově o vytvoření infrastruktury pro příjemný pohyb chodců po městě. Znamená to například umožnit přecházení kapacitních silnic a především omezit dopravu.
To je možné mnoha způsoby, od zúžení silnic a křižovatek, snížení rychlosti nebo prodloužení intervalů červené na semaforech, aby se řidičům časově nevyplatilo cestovat městem autem. Inspirovat se Praha může například v Kodani, kde řidiče od cesty do města odradilo rušení veřejných parkovišť a jejich proměna v zelené plochy.
Kritických míst pro chodce je přitom v metropoli celá řada, například na trase od stanice metra Vltavská na Hlávkův most, u Jiráskova mostu, mezi Muzeem a Vinohradskou třídou nebo křižovatka na Palachově náměstí, kudy proudí davy turistů. „Ačkoliv by to mohla být krásná promenáda, která spojuje Staroměstské náměstí a Pražský hrad, ničí ji nejslabší článek řetězu - Palachovo náměstí,“ uvedl Michal Křivohlávek z iniciativy Oživení.
Hlavní město se sice hodlá nově zaměřit na pěší dopravu, zároveň ale už dělá protichůdné kroky. Za velkou chybu považují aktivisté právě budovaný městský okruh, který podle nich auta z města neodvede, naopak jim poskytne více prostoru. Ublíží i chodcům. „Například u Prašného mostu je nyní možné silnici od Dejvické k Pražskému hradu normálně přejít, podle plánů budou chodci po dokončení okruhu nuceni využívat složitý systém podchodů,“ vysvětlila Michaela Valentová z Ústavu pro ekopolitiku
|