Zaostřeno na města |
|
|
Vznik místních akčních týmů - MAT v partnerských městech/mikroregionech
V partnerských městech/mikroregionech bude iniciován vznik a činnost místních akčních týmů tzv. MAT, které budou:
- fungovat na principech Místní agendy 21
- formulovat klíčové priority pro rozvoj města/mirkoregionu
- identifikovat problémové a střetové oblasti rozvoje města/mikroregionu.
Podněty vzešlé z práce MAT budou zařazeny do strategických plánů měst/mikroregionů.
MAT se budou skládat ze zástupců:
- měst/mikroregionů
- místních NNO
- vzdělávacích institucí
- místních podnikatelů
- a dalších občanů.
MAT budou otevřeny i veřejnosti.
|
|
|
Implementace metodiky hodnocení indikátorů udržitelného rozvoje na místní úrovni |
|
|
V partnerských lokalitách budou zástupcům měst/mikroregionů představeny indikátory udržitelného rozvoje – ukazatele, které jednoznačným způsobem objektivně hodnotí rozvoj města a jeho směřování k udržitelnosti.
Snahou projektu je začlenit tyto indikátory do řízení města/mikroregionu a do jeho strategických dokumentů.
Více informací o indikátorech udržitelného rozvoje: www.timur.cz.
|
|
|
Realizace akcí pro veřejnost |
|
|
V partnerských městech/mikroregionech proběhnou akce pro veřejnost, jejichž cílem je aktivizovat občany, aby:
- se zapojili do činností spojené s rozvojem města (MA21)
- napomohli formulovat pro ně problémové oblasti.
Více informací na www.timur.cz.
|
|
|
Uspořádání plánovacích seminářů |
|
|
V partnerských městech/mikroregionech se uskuteční tzv. plánovací semináře. Semináře budou:
- navazovat na Akci pro veřejnost
- ve spolupráci se zástupci města/mikroreginu a pozvanými odborníky budou řešeny možné kroky a opatření na zmírnění negativního vlivu problémových oblastí vybraných občany.
|
|
|
Vznik 5 nových pracovních míst – "místní koordinátor/ka" |
|
|
Během realizace projektu bude v každém z pěti zapojených měst či mikroregionů vytvořeno 1 pracovní místo, které bude:
- ze 75 % financováno z prostředků projektu
- vybaveno počítačem a literaturou atd. z prostředků projektu.
|
|
|
Rekvalifikace "místních koordinátorů/ek" |
|
|
Koordinátoři/ky budou proąkoleny v oblasti fundraisingu a čerpání prostředků ze zdrojů SF a dalších institucí, tak aby byli schopní vytvořené pracovní místo udržet a financovat vlastní fundraisingovou a manažerskou činnosti.
|
|
|
Uspořádání studijní cesty za příklady dobré praxe |
|
|
Místní koordinátoři/ky a další zástupci/zástupkyně měst a regionů (dle kapacity) se zúčastní studijní cesty za příklady dobré praxe (strategické plánování, Místní agenda 21, indikátory udrľitelného rozvoje). V současné době je v jednání cesta do Vlámska (Belgie), kde má TIMUR (partner projektu) své dlouhodobé partnery.
|
Zaostřeno na školy |
|
|
Školení garantů ekologické výchovy
Garanti ekologické výchovy se zúčastní dvou seminářů. Na prvním semináři budou účastníci:
- seznámeni s problematikou indikátorů udržitelného rozvoje
- seznámeni se Strategií udrľitelného rozvoje Ústeckého kraje
- přizvání ke sledování ekologické stopy jejich škol a indikátorů udržitelného rozvoje
Tématem druhého semináře je prezentace výsledků škol. Prezentace:
- ekologických stop škol
- a sledovaných indikátorů udržitelného rozvoje.
|
|
|
Zprostředkování nových přístupů ekologického vzdělávání |
|
|
Garanti ekologické výchovy rozšíří své znalosti o relativně nové přístupy ekologického vzdělávání:
- ekologická stopa a její výpočet
- ekologický audit
Tyto nové znalosti využijí v praxi.
|
|
|
Vznik distribuční sítě naučných a informačních materiálů |
|
|
Školy Ústeckého kraje budou zařazeny do distribuční sítě naučných a informačních materiálů Zapojené vzdělávací instituce získají například:
- CD-ROM "Výukový program ekologická stopa školy"
- publikaci "Praktické využití indikátorů udrľitelného rozvoje a ekologické stopy pro EVVO"
- a další naučné a informační materiály Ústavu pro ekopolitiku a partnerů projektu.
|
|
|
Zpracování ekologického auditu a výpočet ekologické stopy školy |
|
|
Školám v partnerských městech/mikroregionech v případě zájmu i dalším školám Ústeckého kraje bude nabídnuto:
- zpracování ekologického auditu
- a vypočítání ekologické stopy
Školy tak rozšíří svou činnost v oblasti environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty.
|
|
|
Zapojení škol do místního plánování a rozhodování |
|
|
Pracovníci vzdělávacích institucí získají větší možnost zapojit se do místního plánování a rozhodování - vybraní pracovníci škol se stanou členy místních akčních týmů MAT.
V každém ze zapojených měst/mikroregionů bude iniciován vznik a činnost místního akčního týmů MAT, který bude:
- fungovat na principech Místní agendy 21
- se snažit formulovat klíčové priority pro rozvoj města
- identifikovat problémové a střetové oblasti rozvoje města.
Jednotlivé podněty vzešlé z práce MAT budou začleněny do strategického plánu města. |