Praze
by podle ekologů mohl pomoci systém sdílení
automobilů. Chce jej podpořit i radnice.
Praha
- Dlouhé řady zaparkovaných aut, mezi nimiž není
jediné volné místo. Rozčilení řidiči
jezdí dlouhé minuty kolem dokola, než se nějaké
místo uvolní. To je obrázek ze současné
Prahy. Za několik let by se však mohlo vše zlepšit. Alespoň
podle představ ekologů.
Už
příští rok by totiž v Praze mohla podle odhadů
radního pro životní prostředí Petra Štěpánka
fungovat služba s názvem car-sharing. To v praxi znamená
společné používání aut skupinou lidí,
která se na tom dohodne. "Tento systém sdílení
automobilů funguje v zahraničí už několik let,"
vysvětluje Michaela Valentová z Ústavu
pro
ekopolitiku,
který se snaží tento systém v Praze zavést.
"Zjednodušeně to znamená zbavit se starostí s
vlastnictvím vozu a přitom si ponechat možnost jeho
užívání," dodala Valentová.
Služba
spočívá v tom, že automobily, které vlastní
soukromá společnost, jsou rozmístěny na řadě míst
ve městě a klienti, kteří zaplatí registrační
poplatek, je tak mají neustále k dispozici. Je to tak
podobné systému v Karlíně, který
umožňuje vypůjčit si na několika místech žlutočerné
kolo. "Snižuje se počet automobilů na obyvatele a klesá
nápor na parkovací místa," upozornil
Štěpánek. Tato služba už funguje několik let na řadě
míst Evropy. Například v sousedním Německu
jsou auta k dispozici pro devadesát tisíc klientů
přibližně ve dvě stě padesáti městech po celé
zemi. Velký nárůst zaznamenalo i Švýcarsko,
kde se od roku 1993 stalo klienty car-sharingových firem
zhruba sedmdesát tisíc lidí.
"Systém
také v řadě měst funguje jako doplněk k systému
veřejné dopravy, a proto jej již některé dopravní
podniky nabízejí jako službu k předplatnému
jízdnému," upozorňuje Valentová. A jak by
měl tento systém vypadat v Praze? "To je zatím ve
stadiu předběžného zjišťování," uvedl
Štěpánek. "Teprve až se seznámíme se
všemi skutečnosti, budeme uvažovat, jakým způsobem můžeme
tuto aktivitu podpořit," dodal.
Odborníci
na dopravu jsou však skeptičtí. "Jsem přesvědčen, že
to může být dobrá služba, ale nevidím v tom
nějakou masovou záležitost," říká Petr
Moos. "Na kvalitu ovzduší nebo počet parkovacích
míst to mít vliv nejspíš nebude," dodává.
Regionální
mutace, Mladá fronta DNES - Praha, 10.2.2007
|