V
mnoha městech západní Evropy funguje systém
sdílení automobilů, takzvaný car-sharing. Jedná
se o projekt, kdy několik domácností užívá
určitý počet vozů, mají je k dispozici prakticky
kdykoliv a dělí se o náklady na provoz, údržbu
a poplatky.
Nyní
se na podporu podobného projektu chystá také
metropole. Nebude zatím car-sharing přímo podporovat,
ale zapojí se do něj například vyhrazením
parkovacích míst.
"Car-sharing
může mít mnoho podob," sdělila Právu Michaela
Valentová z Ústavu
pro
ekopolitiku
a pokračovala: "Od té, kdy se několik domácností
domluví a začnou užívat automobily společně, přes
tu, kdy firmy půjčují svá auta zaměstnancům i přes
víkend a ti si nemusí pořizovat svá vlastní.
Až k variantě, ve které se do projektu zapojí
například dopravní podnik určitého města a
začne automobily půjčovat on."
Jak
funguje
Princip
car-sharingu je v tom, že účastníci projektu užívají
menší počet vozidel, než kdyby měl každý své
vlastní. To jednak snižuje nároky například na
parkovací místa a také městu se sníží
ekologická zátěž.
Podle
Valentové také lidé uvažují
racionálněji, když auta nevlastní, ale pouze za
poplatek využívají. Jezdí méně, protože
necítí takovou potřebu využít
několikasettisícovou investici při pořízení
vlastního auta. Auto tedy využívají jen tehdy,
když ho opravdu potřebují. Car-sharing je vhodný pro
lidi, kteří najezdí ročně méně než 15 tisíc
kilometrů.
Auta
mohou být například zaparkována poblíž
výpadovek z města, kam si pro ně zájemci přijedou
městskou hromadnou dopravou, nebo poblíž bydlišť účastníků
carsharingového projektu.
Car-sharing
obvykle provozuje organizace založená k tomuto účelu.
Zájemci se u ní zaregistrují a zaplatí
paušální poplatek. Poté mají možnost si
kdykoli vybrat z nabídky dostupných vozů a objednat si
je telefonicky nebo po internetu. Následně vybraný vůz
odblokují elektronickou kartou a jedou, kam potřebují.
Za to obvykle platí podle počtu ujetých kilometrů
plus hodinovou sazbu. Po návratu auto zaparkují,
odhlásí se a tím se opět aktivují
bezpečnostní systémy. Auta jsou pak k dispozici dalším
zájemcům.
Auta
na hybridní pohon
"Rádi
bychom, aby auta používána v rámci car-sharingu
byla šetrná k životnímu prostředí, tedy
například vozy na hybridní pohon nebo s nízkou
spotřebou pohonných hmot," uvedla dále Valentová.
Rozdíl
oproti klasickým půjčovnám automobilů je v tom, že
zájemcům je auto k dispozici kdykoliv a car-sharing je také
určen pro jinou klientelu. Je to totiž alternativa k vlastnictví
auta, což autopůjčovny nejsou.
"V
současné době máme jednoho zájemce o
provozování car-sharingu, který teď vyhodnocuje
problémy s ním spojené. Je před námi
dlouhá cesta, než se dostaneme na úroveň například
Brém nebo Kielu, kde je car-sharing součástí
městské hromadné dopravy," vysvětlila Valentová.
V pátek 9. února se bude na Staroměstské
radnici konat seminář o car-sharingu, na kterém budou
své zkušenosti prezentovat zástupci měst Berlín,
Kiel a Brémy, kde systém již řadu let funguje.
"Konkrétní projekt pro Prahu ještě nemáme,
chceme si především vyslechnout různé možnosti, jak
carsharing provozovat.
Město
Praha by mělo ale tuto aktivitu podporovat, minimálně
vyhrazením parkovacích míst," uvedl pro
Právo pražský radní Petr Štěpánek.
Regionální
mutace Právo - Praha, 6.2.2007
|