Praha
- Pražanům, kteří potřebují pravidelně či
nárazově automobil, přibude kromě koupě auta nová
možnost - veřejná půjčovna aut. Car-sharing, tedy doslova
sdílení automobilů, je velmi populární v
západní Evropě a pražský radní Petr
Štěpánek ho chce v nejbližších letech zavést
i v Praze. Systém totiž hodnotí odborníci jako
ekologicky šetrnější, než kdyby lidé využívali
vlastní auta. Jde o možnost využívat automobil, aniž
byste jej museli vlastnit či se starat o jeho údržbu.
Zájemci se zaregistrují, zaplatí roční
poplatek a pokud potřebují auto, jednoduše si ho zarezervují
a vyzvednou v nejbližší garáži. Půjčit se dá,
na rozdíl od klasických půjčoven, třeba jen na
hodinu či půl dne. I při dlouhodobějším pronájmu
jsou pak ceny nižší, než v půjčovnách.
Garáže
na nádražích
Systém
vznikl v Německu jako soukromá iniciativa ekologicky
uvažujících lidí, kteří společně
vlastnili několik aut. Dnes vozy půjčují hlavně soukromé
firmy, přičemž k největším patří také
Německé dráhy, jež tuto službu nabízejí
na každém větším nádraží. "Měsíční
pevné výdaje za auto jsou minimální.
Platíte, jen když jezdíte," pochvaluje si Armin
Grambart- Mertens z Hamburku, který službu využívá
už deset let. Měsíční poplatky se pohybují
mezi třemi a 30 eury v závislosti na tom, jestli jste firma,
nebo soukromá osoba. "Líbí se mi hlavně
flexibilita této služby," řekl Grambart- Mertens.
Rezervovat vůz si můžete i pět minut před odjezdem přes
internet nebo telefonem, k vyzvednutí stačí zákaznická
kartička. "Oproti běžným půjčovnám vozů má
car- sharing mnoho stanovišť, kde si lze auto půjčit," uvedl
Grambart- Mertens.
Víc
lidí v méně autech
Jen
v Německu tato služba funguje již ve 250 městech a využívá
ji na 90 tisíc lidí. Nyní by mohl systém
přijít i do Prahy, aby se tak mohlo město posunout k
vyspělým západoevropským metropolím.
"Budeme se snažit připravit této službě podmínky,"
zdůraznil Štěpánek. Podle Štěpánka je v zájmu
města, aby taková služba na jeho území
existovala. "Této věci fandím. Velkým
problémem pro Prahu je počet míst k parkování.
V případě car-sharingu je víc lidí na méně
aut a tedy i méně parkovacích míst," uvedl
Štěpánek. Co konkrétně magistrát pro tuto
službu udělá, však jasné není. "Zatím
se s tím seznamujeme, žádné konkrétní
plány," uvedl Štěpánek. "Můžeme se bavit
i o zvýhodnění v parkovacích zónách.
Jde jen o nápady, nic ještě není prodiskutováno
ve vedení města," uvedl Štěpánek. Podle
Michaely Valentové z Ústavu
pro
ekopolitiku
by město mělo uvažovat ještě radikálněji. "Ideální
by bylo, kdyby se této věci chopil dopravní podnik. Je
to totiž dobrý doplněk pro veřejnou dopravu.
VÁCLAV
DVOŘÁK, BÁRA PROCHÁZKOVÁ
Pražský deník, 1.2.2007
|