Projekt městské dopravy budoucnosti. Takové a další lichotivá pojmenování dostává systém sdílení automobilů, čili car-sharing. Ten se úspěšně ujímá jako výborný doplněk k systému veřejné dopravy ve velkých městech vyspělých zemí. Služba, která klientům umožňuje využívat automobil, aniž by jej museli vlastnit či se starat o jeho provoz a údržbu, je výhodná zejména v aglomeracích s velkou hustotou obyvatelstva a dobrou dopravní infrastrukturou. Nejnověji o tom přesvědčuje projekt společnosti Daimler AG nazvaný car2go, naplno zahájený před několika týdny v německém Ulmu.
Jestliže historická náměstí evropských měst obvykle patří holubům, ve
stodvacetitisícovém univerzitním Ulmu letos 26. března plochu před
gotickou katedrálou s vůbec nejvyšší chrámovou věží na světě (161,53 m)
ovládly rovné dvě stovky modrobílých minivozů smart fortwo cdi s auto-
matickou převodovkou. Na těchto sympatických dvoumístných vozítkách s
kombinovanou spotřebou nafty 3,3 l/100 km a emisemi CO2 pouze 88 g/km
stojí projekt car2go. Do Ulmu v Bádensku-Württembersku jej po dohodě s
místní radnicí ve formě pilotního projektu umístila společnost Daimler
AG už loni v říjnu. Tehdy pěti stovkám pracovníků tamního svého
výzkumného střediska a dvěma stovkám jejich rodinných příslušníků
poskytla možnost začít testovat originální projekt car-sharingu na
první padesátce smartů. V dalším kroku byli letos v únoru do pilotního
projekt přibráni i zaměstnanci místního prodejního a servisního
střediska Mercedes-Benz a dceřiné společnosti koncernu Daimler firmy
Evobus. To už flotila smartů čítala sto kusů. Od konce března je
projekt car2go otevřen všem dospělým obyvatelům Ulmu s řidičským
průkazem, jimž je zatím k dispozici 200 smartů.
JAK PROJEKT FUNGUJE
Princip je jednoduchý: Klient potvrdí, že souhlasí s podmínkami
systému, a bezplatně se do něho přihlásí. Na svůj řidičský průkaz
dostane samolepku s mikročipem, obdrží osobní identifikační kód (PIN) -
a pak už hurá na výhody car2go. Kdykoliv klient bude potřebovat použít
smart ze systému car2go, může si jej objednat 24 hodin předem
telefonicky či přes internet. Stejným způsobem však získá i on-line
informaci, kde nejbližší "volný" smart stojí právě teď. Vůz ovšem lze
použít i tehdy, rozhodne-li se pro jízdu klient spontánně kdekoliv na
ulici: Jde jen o to odstavený smart s logem car2go objevit na jednom z
mnoha bezplatných parkovacích míst, které byly radnicí vyhrazeny pro
projekt v ulicích, před veřejnými budovami, nákupními centry apod. Pak
už stačí přiložit svůj řidičský průkaz s nalepeným čipem ke čtečce za
předním sklem vozidla, aby se vůz odemkl, nastoupit, vyťukat svůj PIN
do palubního počítače, čímž se odblokuje uzamykatelná schránka před
spolujezdcem, z ní vyjmout klíček k vozidlu, nastartovat a rozjet se.
Pokud klient jízdu přeruší a bude v ní chtít dále pokračovat, smart
uzamkne klíčkem, takže vůz nikdo jiný nebude moci použít. Jestliže
klient chce jízdu ukončit, vyjme klíček ze zapalování, vloží jej zpět
do schránky, tu zaklapne, vystoupí z automobilu, zavře dveře a
přiložením čipu na čtečku za sklem před řidičem vůz uzamkne. V tom
okamžiku jízda s využitím systému car2go skončila.
A jak klient hradí využití služby? V Ulmu byla stanovena sazba 19
eurocentů za minutu jízdy. V poplatku je zahrnuto pojištění, silniční
daň, spotřeba nafty, údržba vozu apod. - nikoliv však pokuty za
případné dopravní prohřešky. Aby řidič vždy mohl zvolit nejkratší,
resp. nejrychlejší cestu k cíli své cesty, je pro něho v každém vozidle
připravena GPS navigace. Hodinový paušál za použití vozu činí 9,90
eura, čtyřiadvacetihodinový pak 49 eur. Jestliže klient najezdí měsíčně
více než 2000 kilometrů, připočítá se mu na jeho účet za každých
dalších 100 km navíc 9,90 eura. Vždy jednou za měsíc klientovi přijde k
úhradě faktura s přesným rozpisem jednotlivých položek.
Dodejme, že systém má řadu "vychytávek". Počítá totiž nejen s pokutami,
například za znečištění vnitřku vozu, ale i s bonusy. Bonus je
klientovi přiznán třeba tehdy, jestliže sám dotankuje nádrž, v níž už
zbývala méně než jedna čtvrtina paliva. Úhrada za natankování se
provede kreditní kartou, která je uložena v každém vozidle. Proč bonus?
Filozofie strůjců systému je jasná: Klient tak přece ušetří práci a čas
servisnímu týmu, který o flotilu smartů pečuje!
Z ULMU SMARTY MÍŘÍ DO TEXASU
"Od samého počátku jsme vnímali car2go jako velkou příležitost pro Ulm
- město vědy. Společně s veřejností očekáváme, že projekt odlehčí
zvláště automobilovému provozu ve vnitřním městě a zlepší situaci s
parkováním," konstatuje starosta Ulmu Ivo Gönner. Starosta má za to, že
právě car-sharing, konkrétně projekt car2go, je platnou součástí
budoucího konceptu mobility ve městech, protože vhodně doplňuje mix
veřejné dopravy.
Právě ve městě Ulm nalezla společnost Daimler AG pro svůj projektem
výborného spolupracujícího partnera. Vklad radnice do projektu spočíval
především ve vytvoření bezplatných parkovacích míst pro modrobílé
smarty s logem car2go. Koneckonců minivozidla o délce 2,7 metru
nekladou příliš vysoké nároky na velikost parkovacích ploch. Avšak i
sami obyvatelé města Ulm jako centra vzdělanosti, koncentrace
vysokoškolských studentů a velkého množství vysoce kvalifikovaných lidí
projektu vytvořili velmi vstřícné a chápavé prostředí.
EKOLOGIE SPOLU S EKONOMIKOU
To oceňuje i Dr. Thomas Weber, který v představenstvu Daimler AG
zodpovídá za koncernový výzkum a vývoj u Mercedes-Benz Car. A dodává:
"Už velice slibné výsledky první interní pilotní fáze v Ulmu ukázaly,
že jsme projektem car2go nalezli další odpověď na aktuální a budoucí
potřeby mobility v městských aglomeracích. Ekologie a ekonomika jdou v
tomto projektu ruku v ruce." Od smartů s dieselovým motorem se má v
budoucnu přejít k jejich elektrické verzi. Jde jen o to vybudovat pro
ně v Ulmu takovou infrastrukturu, aby auta bylo možné napájet
elektrickým proudem ze zdroje přímo na ulicích.
Z Ulmu nyní tato koncepce míří do USA. Už letos na podzim Daimler AG
totiž hodlá odstartovat systém car2go také v Austinu, hlavním městě
státu Texas. "Pro toto velkoměsto se 750 tisíci obyvateli jsme se
rozhodli záměrně," podotýká Jérome Guillen, ředitel oddělení Business
Innovation Daimler AG. "Ve Spojených státech zaznamenává car-sharing
největší nárůst na světě. Pro car2go tam vidíme velkou šanci, protože
náš projekt má v porovnání s jinými car-sharing nabídkami řadu
předností." Car2go se totiž podle Guillenových slov vyznačuje volnou
dispozicí s automobily ve městě bez pevné vazby na odstavné plochy,
spontánní a podle libosti trvající nájemní smlouvou i jednoduchou a
přehlednou cenovou strukturou.
CHRÁNIT VEŘEJNÝ PROSTOR
V České republice se aktivní podpoře car-sharingu jako nového, vůči
životnímu prostředí šetrnému způsobu využívání automobilů i
vysvětlovací kampani k jeho různým formám věnuje například Nadace
Partnerství či pražský Ústav pro ekopolitiku, o. p. s. Podle Michaely
Valentové z Ústavu pro ekopolitiku se v evropských městech potenciál
car-sharingu nahradit osobní automobily odhaduje na více než 600 tisíc
vozidel, což by umožnilo získat zpět cenný veřejný prostor, a přispět
tak ke zlepšení kvality života měst.
Například v Praze, jak Ústav pro ekopolitiku uvádí na svých www
stránkách (www.ekopolitika.cz), lze očekávat velký potenciál pro služby
sdílení vozidel. Počet automobilů registrovaných na území Prahy v roce
2006 dosáhl 761 071, z čehož 605 774 byly osobní vozy. Předloni vzrostl
počet aut o dalších 11 285 (z toho o 3435 osobních automobilů). Kvůli
řidičům dojíždějícím denně do Prahy ze sousedních regionů se zvyšuje i
celkový počet cest ve městě. Část populace přestala používat veřejnou
dopravu a přešla na osobní automobily. To v závěru minulého desetiletí
způsobilo odliv v počtu cestujících veřejné dopravy, jejíž využívání
opět zvolna roste od roku 2001. Praha zatím začala v centru regulovat
parkování formou zón placeného stání. To je podle týmu, který se v
Ústavu pro ekopolitiku věnuje car-sharingu, opatřením, jež veřejnosti
usnadňuje pochopit, jakou má veřejný prostor hodnotu, a zároveň je
předpokladem pro přijetí a pochopení významu systému sdílení
automobilů.
UJME SE "SDÍLENÍ" I V ČESKU?
Mluvčí pražského magistrátu Ing. Jiří Wolf sice o car-sharingu hovoří
jako o "nesporně zajímavém projektu", ale konstatuje, že hlavní město
dosud takový projekt - ani jako záměr nijak nezpracovávalo, ani
neanalyzovalo. Proto prý nemůže odpovědět na naši otázku: Co by bylo
nutné v Praze nejprve připravit a zajistit, aby se vůbec mohlo o
takovém či obdobném projektu alespoň začít reálně uvažovat? "Byly by to
jen spekulace," odtušil Ing. Jiří Wolf.
Ještě méně jsme pochodili na magistrátu v Brně. Jeho tiskový mluvčí
Mgr. Pavel Žára, M.A., nám lakonicky sdělil: "Odpovídat na
futuristické, resp. spekulativní otázky ve smyslu "co by bylo, kdyby
bylo" neumím..."
To v Ostravě alespoň nevyloučili, že o car-sharingu by časem mohli
uvažovat. Náměstek primátora Vojtěch Mynář nám totiž napsal: "Projekt
sdílení automobilů není v současné době součástí systému politiky
rozvoje města a rozvoje dopravy. V podmínkách města Ostravy by tedy šlo
o zcela nový model fungování městské dopravy. Pokud však zavádění
systému v jiných městech vykazuje příznivé výsledky v dopadu například
na životní prostředí a v delším časovém horizontu se bude významně
prosazovat, naše město spolu se svými odbornými útvary se jistě o
car-sharing bude zajímat."
Zdroj: Moderní obec
Datum: 7.5.2009
Název: Car-sharing: Pojem, který je dobré si zapamatovat ...a také car2go
Autor: IVAN RYŠAVÝ
Str.: 48
Rubrika: Životní prostředí
Číslo: 5
Oblast: Časopisy - ekonomika a politika
Zpracováno: 7.5.2009 9:23:12
Identifikace: CEMO20090507010048
|