Co
je car-sharing a jak funguje v praxi? Kde a proč by ho mělo město
podporovat? Pražská radnice už vloni podpořila přenos
zkušeností ze sdílení automobilů a umožnila
Ústavu
pro
ekopolitiku
a jeho hostům představit u nás dosud málo známý
způsob dopravy, takzvaný carsharing. I letos převzal záštitu
nad zprostředkováním informací radní pro
životní prostředí Petr Štěpánek. Již 9.
února budou mít zájemci příležitost
setkat se na dalším semináři věnovaném tomuto
tématu.
Proč
je pro město výhodné podpořit lidi, kteří
jsou ochotni sdílet automobil s ostatními?
Představte
si situaci, že všichni Pražané budou vlastnit automobil. Ve
většině rodin znamená jeho cena poměrně vysoký
výdaj, který se rozpočítává na
ujeté kilometry. Tedy čím více jezdím,
tím levněji nás vyjde každý ujetý
kilometr. Velkou investici z rodinného rozpočtu chceme
samozřejmě zhodnotit, a proto pojedeme autem všude. Do práce,
do školy, na kroužky, na nákup, za kulturou. Když už mi
stojí auto před domem, ať se aspoň vyplatí. Jak ale
bude vypadat město, když všichni všude budeme používat
automobil? V mnoha městech ve světě se rozhodli takovému
trendu vzdorovat a začali hledat cesty, jak podpořit způsoby
dopravy, které jsou vůči památkové substanci i
vůči životnímu prostředí šetrnější.
Car-sharing je služba, která svým zákazníkům
poskytuje možnost využívat automobil, aniž by jej museli
vlastnit či se starat o jeho údržbu. Službu obvykle nabízí
k tomu účelu zřízená organizace, ale často
sdílení aut začínala jako svépomocné
družstvo. Car-sharing doplňuje nabídku veřejné
dopravy, a proto jej dnes již některá města nabízejí
jako doplněk ke službám veřejné dopravy. Na rozdíl
od vlastníků aut, kterým se každým použitím
automobilu zlevňuje vstupní investice, využívají
zákazníci car-sharingu motorové vozidlo jen ve
chvíli, kdy je opravdu nezbytně potřebují. Je
prokázáno, že zákazníci car-sharingu
jezdí méně často a najezdí méně
kilometrů, než když se rozhodnou koupit si vlastní
automobil. Méně ujetých kilometrů, méně jízd
a méně zaparkovaných automobilů znamená menší
zatížení města. Nižší počet lépe
využívaných automobilů znamená též
menší zatížení životního prostředí
i při jejich výrobě a likvidaci.
Jak
car-sharing funguje?
Car-sharing
provozuje obvykle pro tento účel vytvořená organizace
nebo instituce, u níž se zájemci zaregistrují.
Uživatelé služby většinou platí dva druhy poplatků
- paušální účastnický poplatek a platbu
za půjčení automobilu (obvykle ujeté kilometry +
hodinová sazba). Zapojení do systému umožňuje
přístup k vozidlům v dané lokalitě. Když zákazník
auto potřebuje, vybere si z nabídky dostupných vozů,
objedná si jej telefonicky nebo po internetu, odblokuje kartou
zabezpečovací systémy a jede, kam potřebuje.
Seminář
se koná v pátek 9. února od 9 do 13.30 hodin na
Staroměstské radnici. Podrobný program viz
www.ekopolitika.cz a www.automat.ecn.cz.
H.
Snížek
Listy hlavního města Prahy, 5.2.2007
|